Elektrificatie

De realiteit begint bij de elektrificatie van wagenparken. Vanaf 2025 is je nieuwe leaseauto hoe dan ook elektrisch, want de overheid zal dat gaan verplichten. Emissies verlagen staat natuurlijk centraal in deze beslissing. Bovendien hoopt de overheid het aanbod van tweedehands elektrische auto’s te vergroten, zodat elektrisch rijden voor meer mensen betaalbaar wordt. En omdat uiteindelijk iedereen elektrisch gaat rijden, investeert de branche enorm in hogere laadcapaciteit en -snelheid en grotere capaciteit van batterijen.

Maar wat betekent dat voor je elektriciteitsrekening als je thuis een laadpaal laat plaatsen? Dekt de werkgeversbijdrage die kosten? Ondertussen stijgt de bijtelling, dus dat belastingvoordeel van elektrische auto’s wordt steeds kleiner. Fossiel rijden wordt natuurlijk ook steeds duurder. Maar het zijn wel dingen waar je als leaserijder én als werkgever in het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen goed over moet nadenken.

Route plannen gaat over laden

Elektrisch rijden betekent ook: goed je routes plannen én tijdig opladen. Route plannen gaat over laden. Rij je van laadstation naar laadstation, dan riskeer je dat je geen restcapaciteit hebt. Want het laadstation van je keuze kan kapot zijn, of er staan hele lange rijen. In Nederland hebben we veel oplaadpunten, maar in het buitenland kun je daar vaak mee te maken krijgen.

Vakantieauto minder gewild

Wij denken graag in oplossingen. Zoals de beperkte dekking van laadstations in het buitenland en de grote afstanden die je vaak aflegt. Daarom hebben wij de vakantieauto in het leven geroepen. Je kunt daarmee voor de duur van je vakantie een leenauto krijgen. Een grotere auto, voor meer ruimte. Of als je toch je lange afstanden nog liever fossiel rijdt.

Wat ons sinds de introductie opvalt, is dat berijders hier niet veel gebruik van maken. We hebben met leaserijders gesproken en wat blijkt? Mensen ontwijken ‘gedoe’. Want je moet de auto reserveren en net als bij een huurauto weet je niet wat voor auto je krijgt. Bovendien moet je plannen om de auto op te halen en weer in te leveren. Daarbij komt: ga je van elektrisch naar benzine, dan heeft dat tijdelijke gevolgen voor je bijtelling. Ook vermijden mensen liever de discussie over krasjes en steenslag bij het inleveren van een vakantieauto.

Steeds meer bestuurders durven het avontuur aan en gaan met hun elektrische auto op vakantie. Ze behouden dan hun fiscale voordeel. Vaak reizen ze wel buiten het hoogseizoen, om laadfiles te omzeilen. Avontuur? Zo ervaren mensen het. Net als vroeger plannen ze hun reis, maar nu rond waar ze gaan opladen en mogelijke uitvalswegen. We krijgen de feedback dat de reis een stuk rustiger en comfortabeler is. Mensen zijn minder gehaast onderweg. Dat heeft onder andere te maken heeft met rustiger rijden om de actieradius te vergroten én koffie drinken tijdens het laden.

Van die feedback leren wij! De mensen die de vakantieauto wel gebruiken, zijn blij met de oplossing. Zeker als je een wat kleinere elektrische leaseauto hebt, blijft dit voor gezinnen een goed alternatief. En omdat wij er zijn om leaserijders te helpen, gaan we hier zeker verder mee aan de slag.

Steeds meer vragen van berijders over leaseauto’s

Leaserijders helpen doen we ook als zij er niet uitkomen met hun leasemaatschappij. Berijders hebben voor onderhoud, bandenwissels, reparaties, schade en APK rechtstreeks te maken met de leasemaatschappij. Toch krijgen wij steeds meer vragen van leaserijders, omdat ze voor hun gevoel geen goed antwoord krijgen. Wat is er aan de hand?

Fusies leasemaatschappijen

Net als in veel andere branches, zien we ook in de leasebranche megafusies. En fusies leiden tot veranderingen, onder andere in de vertrouwde systemen, werkwijzen en helpdesks. Het kost tijd voor berijders om daaraan te wennen. Dragintra is dan een vertrouwd aanspreekpunt.

Ook kunnen klanten bij Dragintra terecht voor een second opinion. Bijvoorbeeld bij de vraag of een reparatie te duur is. Je wilt als werkgever namelijk niet dat een auto te vroeg stil komt te staan. En als werknemer ook niet, want je zit niet te wachten op een tijdelijke vervanging. Wij beoordelen zulke beslissingen aan de hand van het contract.

Schaalvoordelen en gemak voor berijder

Een positief gevolg van de fusies is dat de gefuseerde bedrijven meer schaal hebben om te investeren in hun systemen. Een voor de berijders fijne ontwikkeling is het platform waarop ze alles kunnen regelen. Zoals het maken van afspraken voor onderhoud, wat de berijder dan niet zelf met een dealer hoeft te regelen. Nog mooier: maak je de afspraak op zo’n platform, dan wordt je auto zelfs opgehaald en weer afgeleverd. Leasemaatschappijen kunnen dit bieden, omdat zij met herstelbedrijven goede afspraken kunnen maken.

Mobiliteit werknemer centraal

Als in 2022 de leveringsproblemen, fusies en de nu al grote toename van zakelijk elektrisch rijden zo’n invloed hebben, wat komt er dan op ons af? Wij houden voor jou alle ontwikkelingen bij en blijven je op deze site informeren!

Heb je vragen? Praat met ons!

Je belt met ons op 030 208 02 60, of het directe nummer dat je al van ons hebt!
Toch liever mailen? Dat kan naar info@dragintra.nl, of het service-emailadres dat je al van ons hebt.