Dragintra is hard gegroeid en de ambitie is om die groeilijn verder te laten stijgen. Dat vraagt om professionalisering van de salesfunctie. Herman Vernooij pakt die uitdaging als salesmanager bij Dragintra graag op. Het gesprek aangaan met werkgevers om hun onderliggende behoeftes boven water te krijgen, is een van zijn speerpunten. “Daarvoor moet je goed luisteren en de juiste vragen stellen. Dan kom je erachter waar de klant tegenaan loopt en vind je samen de juiste oplossing.”

Herman houdt van auto’s en dat komt terug in zijn werk. Met ruime ervaring in functies met een saleskant bij leveranciers aan de automotive-industrie, heeft hij de producten en diensten onherkenbaar zien veranderen. Ook ziet hij een trend in de productontwikkeling. “Wat vandaag alleen beschikbaar is voor de happy few en het luxesegment, is morgen standaard beschikbaar op elke auto. Die dynamiek in de automotive-industrie geeft mij energie.”

Opstap naar wagenparkbeheer

“Mijn raakvlak met wagenparkbeheer en digitale oplossingen komt voort uit de mogelijkheden van voertuigvolgsystemen. Daarmee kun je zien hoe een bestuurder omgaat met zijn auto en kijken hoe je daarin kan bijsturen. Denk aan coaching om bestuurders bewust te maken en ander rijgedrag te stimuleren.”

Hij vervolgt: “Dragintra is voor mij een logische vervolgstap. Ik wilde een rol waarin ik auto’s en andere vormen van mobiliteit kan verbinden met mensen. Samen met collega’s én de klanten iets neerzetten. Daar is hier alle ruimte voor.”

Expertise vertalen naar marktbehoeftes

Sinds 1 december 2023 versterkt Herman het Nederlandse team. “Hier zitten mensen met heel veel kennis van zaken en ervaring. Ik kijk in de organisatie mee om te leren waar we onze toegevoegde waarde kunnen vergroten voor onze klanten.”

In het gesprek met klanten wil Herman doorgronden wat de drijfveren van klanten zijn om mobiliteitsbeheer uit te besteden, of te kiezen voor in-house beheer met het softwarepakket FleetPack. “Ik wil weten welke uitdagingen bedrijven hebben en daarop aansluiten met onze expertise.” Daarin speelt ook de tactische en strategische advisering een grote rol, want mobiliteit is een belangrijke arbeidsvoorwaarde. “In een krappe arbeidsmarkt bieden wij met onze oplossingen kansen voor werkgevers.”

Kennis delen

Hoewel steeds meer bedrijven andere vormen van mobiliteit aanbieden, blijft de leaseauto belangrijk. En de ontwikkelingen op de automotivemarkt van vandaag hebben grote gevolgen voor de inrichting van het wagenpark van morgen. Herman: “Wat zijn bijvoorbeeld voor klanten de gevolgen van de verandering van dealer- naar agentuurovereenkomsten? Wat betekent dit voor de prijs en de onderhandelingsruimte?” Vanwege het belang van zulke ontwikkelingen, deelt Dragintra kennis en inzichten met haar stakeholders.

Klanten meerwaarde bieden

“Onze meerwaarde draait om onze mensen. Hun kennis, de manier waarop zij klanten ontzorgen. Dragintra bestaat 25 jaar. Die ervaring zie en proef je. En wij zijn onafhankelijk. Daarom kunnen wij de beste oplossing bieden, gericht op de wensen van de klant. Denk aan oplossingen om te besparen op kosten en CO2-uitstoot.” Het gaat Herman én Dragintra om de beste resultaten voor de klant.

En kiezen klanten voor FleetPack? “Ook daarmee bespaar je kosten en tijd. In dit platform brengen wij alle informatie samen en dit geeft inzicht. Wij implementeren het pakket, stemmen rapportages af op de informatiebehoefte en zorgen dat de klant er alles uithaalt wat erin zit. Natuurlijk leveren we support en omdat FleetPack een SaaS-oplossing is, profiteert de klant automatisch van de updates.”

Herman blijft wel realistisch. “Ik kijk naar klanten waarvoor we echt meerwaarde kunnen bieden en wat we beloven, moeten we kunnen waarmaken.” Maar dat realisme staat productinnovatie niet in de weg. “Wij zijn niet alleen bezig met auto’s. Wij kunnen veel meer assets beheren die belangrijk zijn voor de bedrijfsvoering van onze klanten. Van de zakelijke mobiliteitsbudgetten van medewerkers, OV-kaarten en leasefietsen tot hele wagenparken.”

Samen groeien

Hermans ambitie is zorgen dat Dragintra groeit en gezien wordt als de kennispartij waar bedrijven graag mee samenwerken. Voor die ambitie zet hij zijn gezond competitieve instelling en voorliefde voor teamsport in. “Als ik sport, probeer ik samen met mijn team te winnen. Dat geldt ook voor mijn werk, want groei realiseer je met het hele team én de intrinsieke wil om klanten te helpen. Dragintra is dé partner die samen met klanten succesvol wil zijn”.