Michael werkt alweer zeven jaar in fleetmanagement. Na zijn opleiding Bedrijfsmanagement aan het Automotive College ging hij aan de slag als wagenparkbeheerder bij verschillende bedrijven. In die rol had hij dagelijks contact met medewerkers. Zijn keuze voor de autobranche is niet zo vreemd, want de passie voor auto’s is Michael met de paplepel ingegoten. “Mijn opa onderhield auto’s en sleutelde aan raceauto’s. En ik ben altijd gek geweest van Ferrari.”

Bij Dragintra had Michael een bijzondere start: “Drie weken later begon de lockdown. Ik ben wel veel op kantoor geweest, want ik wilde goed ingewerkt worden. Omdat thuiswerken de norm was, waren we steeds met z’n drieën op kantoor.” Bij Dragintra kon Michael de stap maken naar accountmanagement. Michael: “Ik wilde met de stakeholders aan tafel zitten en helpen de route te bepalen.”

Autobudget medewerkers onder druk

De ervaringen die hij heeft opgedaan in zijn dagelijkse contacten met medewerkers, neemt hij mee in zijn advies over mobiliteitsregelingen en beleid. Want tevreden medewerkers zijn voor de klanten van Dragintra van cruciaal belang. Steeds meer autoregelingen staan onder druk, onder andere door de enorme prijsstijgingen. “Er was altijd wel sprake van indexatie binnen de verschillende categorieën van leaseauto’s. Nu kan dat zomaar 100 euro of meer zijn. Dan past dezelfde auto, of de referentieauto, opeens niet meer binnen het autobudget van de medewerker. Maar je wil ook niet dat medewerkers een grote stap terug moeten doen.”
Een ander aspect waarover Michael adviseert zijn de thuislaadkosten . “De meeste werkgevers gaan mee in mijn advies om het contracttarief te betalen. Dan kunnen de mensen voor hun privéverbruik tenminste gebruik maken van het prijsplafond en blijft zakelijk elektrisch rijden kostenneutraal.”

Verplichte elektrificatie: tijdig starten en goed communiceren

Met het oog op de klimaatdoelen voor 2030, zullen uiteindelijk alle nieuwe auto’s duurzaam moeten zijn. Volledig elektrisch, of met alternatieve brandstoffen. Dit vraagt ook om herziening van regelingen. Michael adviseert klanten over de vergroening van de wagenparken. Hij wil niet dat zijn klanten voor een voldongen feit komen te staan. Dus moet je tijdig handelen, want vergroening van het wagenpark vraagt om een goede planning. “Je brengt alles in kaart. Wat de medewerkers nu rijden, de onderhouds- en andere kosten, het marktaanbod, de autoprijzen. Wanneer nodig starten we een pilot en we bespreken met deelnemende medewerkers waar ze tegenaan lopen.” Op basis van hun feedback wordt het plan verder uitgewerkt. Michael: “Het is heel belangrijk dat je echt iedereen meekrijgt.” Dat betekent goed communiceren met alle stakeholders. “De beloning is dat je plan door de directie wordt goedgekeurd en je het mag uitrollen.”

Als accountmanager zoekt Michael ook voortdurend naar verbeteringen van processen en optimalisering van wagenparken. Daarom houdt hij de vinger aan de pols met operationele besprekingen. Vragen van klanten legt hij bij de juiste collega’s neer en hij zorgt voor opvolging van afgesproken acties. Daarnaast zorgt hij dat alle data per klant up-to-date zijn, maakt hij rapportages en analyseert hij de data. “Dankzij het business-intelligencesysteem van Dragintra hebben klanten ook zelf inzicht in de prestaties van hun wagenpark. En dat leidt weer tot betere beslissingen voor en door klanten”, zegt Michael.

Veranderingen: zakelijk én privé

Qua mobiliteit ziet Michael nog grote veranderingen aankomen. “Alternatieve brandstoffen zoals waterstof, maar ook andere vormen van mobiliteit zullen een steeds grotere rol gaan spelen. Ook de leasemarkt zelf verandert, door met name overnames. Wij blijven voor onze klanten de informatiebron en helpen ze op tijd en effectief op relevante veranderingen in te spelen.”

En over veranderingen gesproken, ook privé gebeurt er veel in Michaels leven. Na de bijzondere start bij Dragintra in lockdown, kocht hij in 2021 met zijn verloofde een woning in Bunschoten. En in september gaan zij trouwen! Voor Michael wordt 2023 dus in alle opzichten een fantastisch jaar!