Dragintra adviseert werkgevers over rijvaardigheidstrainingen voor hun mensen. Voor jullie veiligheid. En, eerlijk is eerlijk, minder schade en zuiniger rijden bespaart ook een hoop geld. De trainingen die wij aanbieden, verzorgen wij niet zelf. Daarvoor werken wij samen met Verkeersveiligheid Groep Nederland (VVGN). VVGN organiseert voor honderden werknemers van onze klanten trainingen bij Rijvaardigheidscentrum Lelystad, op de weg en online. Hoe verbetert de partner van Dragintra jullie verkeersveiligheid?
Alles draait om bewustwording. Collin Bell van VVGN zegt: “We sturen mensen door onze ‘WhatsApplaan’, met de opdracht berichtjes te sturen. Mensen die tijdens het rijden appen, zien borden niet, of belanden in de grindbak. Het is een super eyeopener.” Altijd leuk is de ‘slipcursus’. “Het is een speeltuin voor grote mensen. Maar je gaat wel naar huis met het idee dat autorijden iets moeilijker is dan je dacht.”
Elektrisch rijden: niet moeilijk, wel anders
VVGN geeft steeds meer trainingen voor elektrisch rijden. “Mensen denken dat het gewoon een nieuwe auto is. Maar de eerste zes maanden heb je 50% meer kans op een ongeval. De grootste oorzaak is de enorme acceleratie.” Veilig rijden én een grotere actieradius staan centraal in de trainingen.
Na één dag training 110 km meer actieradius
Vooral de actieradius maakt dat niet alle werknemers even enthousiast is over elektrisch rijden. Collin: “Wij hebben net een training gedaan voor pakketbezorgers. Zij waren heel sceptisch. Bij een bezorger was de voorspelde actieradius 310 km aan het begin van de dag. Met onze trainer heeft hij zo’n 150 km gereden, op herkenbare routes. Aan het einde van de dag was de berekende actieradius nog 270 km, een afname van maar 40 km in plaats van de gereden 150.”
Eén dag rijtraining leverde dus in feite 110 km extra actieradius op. Collin legt uit hoe: “De belangrijkste winst zit in ‘regenereren’. Je rijdt zoveel mogelijk met alleen het ‘gaspedaal’. Als je die loslaat, remt de auto op de elektromotor. Daar zit een dynamo op, die de accu oplaadt.” Om te regenereren, moet je anticiperen, zodat je zo weinig mogelijk op de rem moet trappen.
Andere tips voor grotere actieradius?
De airco en verwarming verbruiken veel energie. Maar uitzetten is niet altijd even comfortabel. Collin: “Een tip is om je elektrische auto aan de laadpaal te koelen of te verwarmen. Dan is de temperatuur in de auto goed als je instapt en hoeft de airco of verwarming niet heel hard aan.”
Rijden op de cruisecontrol, zodat je met een constante snelheid rijdt, minder hard rijden en de juiste bandenspanning helpen ook.
E-Driver: zo leuk dat je de trainingen afrondt
Een andere manier om aan je rijgedrag te werken is e-Driver. Online trainingen zijn vaak een verplicht nummer. Maar dat is e-Driver beslist niet. Van de werknemers die de omgeving gebruiken, beveelt 98% de training aan collega’s aan. En 95% van de deelnemers rondt de trainingen af.
“Iedere zes weken krijg je als bestuurder een nieuwe, korte training van maximaal vijf minuten.” Je krijgt tijdens de instructie vragen en afhankelijk van je goede of foute antwoorden krijg je een andere vervolgvideo. “Stel, Collin rijdt heel duurzaam, maar zijn verkeersinzicht is vreselijk. Dan gaat de training van Collin verder in op verkeersinzicht. We werken ook niet met animaties, maar met echte mensen. Het is alsof je de expert met je praat.”
Ook leuk: “Je ziet waar je rijdt in de virtuele file van collega’s. Met veel goede antwoorden en afgeronde trainingen schuif je naar voren in die file.” Anoniem natuurlijk.
De resultaten?
En wat kunnen al die berijders die de trainingen van VVGN doen, ermee? “Ze krijgen steeds meer besef van hoe ze rijden én hoe anderen rijden. Je hoort: ‘Ik zag vanmorgen weer zo’n geval koffie drinken en whatsappen.’ Minder ongelukken, minder schade en brandstofbesparing, terwijl de actieradius van EV’s tot zo’n 20% groter wordt”, zegt Collin. “Wij helpen zo werkgevers hun uitstoot te verminderen én met de veilige transitie naar elektrisch rijden.”
Wil je meer weten over de trainingen van VVGN? Bekijk het YouTube-kanaal.