Met al de nodige ervaring als fleetmanager kwam Marco van den Bosch in 2011 bij Dragintra. “Dragintra was in Nederland nog echt een startup. Ik kon helpen met de opbouw van het bedrijf. Wat me ook trok was de no-nonsense aanpak. Je was overal voor verantwoordelijk. Operationeel, dus werken met de medewerkers van onze klanten, maar ook voor de contacten met de klanten over tactische en strategische zaken. Zeg maar ‘fleetmanager all-in’.”

Inmiddels ziet de rol van Marco er heel anders uit. Hij richt onder andere de processen in voor klanten die hun wagenparkbeheer uitbesteden aan Dragintra. Zo zorgt hij dat de binnendienst van Dragintra het beleid volgens de wens van de klant uitvoert. “Ik documenteer alle processen in wiki, zodat onze fleetmanagers precies weten wat er voor welke klant nodig is. Daardoor kunnen ze ook gelijk vragen van medewerkers beantwoorden”, zegt Marco. Daarnaast regelt hij de online FleetPack-omgeving in voor de klant.

FleetPack wint terrein

Klanten hebben bij Dragintra diverse keuzes. De meeste besteden het operationele wagenparkbeheer uit aan de experts van Dragintra. Maar inmiddels maken ook tientallen werkgevers in diverse landen voor in-house wagenparkbeheer gebruik van FleetPack.

Er zijn meerdere pakketten voor wagenparkbeheer op de markt. “Ik was deze week bij een klant om FleetPack in te richten en vroeg waarom ze voor FleetPack hebben gekozen. Het antwoord was dat er veel meer functionaliteiten in zitten en voldoet aan onze eisen.”

Wat de klant en de medewerker hiervan merken?

“Het hele bestelproces is eigenlijk een workflow, waarin alles, inclusief benodigde goedkeuringen, automatisch verloopt. De klant krijgt een waarschuwing dat een contract afloopt en dat er een nieuwe auto besteld moet worden. Bij akkoord ontvangt de medewerker een uitnodiging om de auto samen te stellen in onze eigen car configurator. Ook tekent de medewerker in het systeem de gebruikersovereenkomst. Vervolgens start het multi-bid proces, waarin verschillende leasemaatschappijen om een offerte wordt gevraagd. En uiteindelijk geeft de verantwoordelijke persoon bij de klant met een druk op de knop akkoord en wordt de bestelling gedaan. Email valt zo helemaal weg.”

App en kilometerregistratie

Naast FleetPack biedt Dragintra ook een app voor berijders. “Daarin staan alle belangrijke gegevens van de auto. En afhankelijk van of de klant de functionaliteit gebruikt, kunnen werknemers hun rijprestaties anoniem vergelijken.” Dat competitieve element spreekt veel klanten én hun werknemers aan.

De app krijgt een grotere rol. “Waar met benzineauto’s de voor werknemers verplichte kilometerregistratie automatisch plaatsvindt met de tankkaart, is er voor elektrisch rijden een andere oplossing nodig. Hiervoor zal de app worden aangepast, om dit voor berijders zo eenvoudig mogelijk te maken.”

Duitsland onboarden

Met zijn expertise helpt Marco ook buitenlandse kantoren van Dragintra met hun processen en de inregeling van de systemen. “Momenteel ben ik twee dagen per week bezig om voor ons kantoor in Duitsland alle operationele processen te stroomlijnen en te documenteren, zodat iedereen op dezelfde wijze werkt. Dat betekent ook zorgen dat de data in de systemen correct zijn en dat collega’s op de juiste manier rapporteren.”

Power BI

En rapportage is een andere belangrijke verantwoordelijkheid van Marco. “FleetPack levert heel veel data op. Voor klanten visualiseren we die data in Power-BI-rapportage. Die rapportage is de basis voor het tactisch overleg dat onze accountmanagers hebben met klanten. Zij bespreken de ontwikkelingen die ze zien in het wagenpark van de klant. Bijvoorbeeld: ‘We zien een enorme toename in diesel tanken.’ En ze herleiden de oorzaken van zulke ontwikkelingen.” Zulke inzichten helpen met besluitvorming. Wat bijvoorbeeld ook uit de rapportages naar voren komt, zijn afwijkingen van contracten. Daarom is het zo belangrijk dat alle data, waaronder de kilometerregistratie, tijdig aanwezig zijn in het systeem.

Nieuwe stap, terug naar roots

Marco kijkt uit naar de verhuizing van Dragintra naar een nieuw pand begin juli. “Lekker veel ruimte!” Die is nodig, omdat Dragintra in Nederland hard groeit. De komende tijd gaat Marco bovendien bij een klant interim aan de slag als fleetmanager. “Hun huidige fleetmanager vertrekt en ik ga twee dagen in de week bij de klant werken. De klant heeft een wagenpark van 500 auto’s in de Benelux. Waar ik nu vooral op de achtergrond opereer, werk ik dan weer op de voorgrond. Ik kijk uit naar het contact met de berijders!”